Ćwiczenia na małe stópki – warto je wykonywać!

Dawniej dzieci sporo czasu spędzały boso. Biegały i bawiły się na bosaka. Małe stópki były często brudne, ale zdrowe. Chodzenie boso wpływało pozytywnie na wzmocnienie i wyćwiczenie mięśni stóp, zmniejszało ryzyko płaskostopia i w efekcie wad postawy u dzieci.
 

12 - 24 miesiąc

Dzisiaj maluchy rzadko mają okazję do pobrykania boso. Dlatego warto wprowadzić zwyczaj częstego zdejmowania bucików czy kapci i wykonywania prostych ćwiczeń. Takie ćwiczenia będą pozytywnie wpływać na postawę dziecka, a ponadto mogą być fajnym urozmaiceniem codziennych zabaw.

 

Dobrym pomysłem jest rozłożenie dużego, puszystego dywanu na ścieżce dziecięcych przechadzek po domu. Chodzenie po takiej powierzchni na bosaka aktywizuje mięśnie stóp, krążenie krwi, a przy okazji jest przyjemne i relaksujące. Takie „spacerki” polecane są również osobom dorosłym.
 

Jak ćwiczyć koordynację z dzieckiem w domu?
 

Do realizowania scenariuszy ciekawych zabaw może posłużyć wiele przedmiotów codziennego użytku – wymagającym i zarazem zabawnym ćwiczeniem będzie na przykład uchwycenie i podarcie stopami gazety. Jeżeli to okaże się za trudne – możemy zacząć od zwijania jej w kulkę, a następnie chwytania i wkładania jej do kapcia czy pojemnika.
Pomocne będą także klasyczne woreczki z grochem. Szybkim i skutecznym pomysłem może okazać się rozsypanie kredek i wkładanie ich naprzemiennie do pojemnika stopami – lewą i prawą. Fantastyczną zabawą dla dzieci jest również bieganie na bosaka po dużym arkuszu folii bąbelkowej. Zafoliowane bąbelki powietrza zrobią dziecku przyjemny mikromasaż stópek, a odgłos pękania bąbelków wprawi malca w doskonały nastrój. Wiele innych ćwiczeń możesz zaproponować sama – z pewnością podpowie ci je wyobraźnia!