Czy mycie ząbków może stymulować rozwój dziecka?

To, że ząbki, a nawet same dziąsełka warto zacząć myć najmłodszym jak najwcześniej wie doskonale wielu rodziców. Ale oprócz oczywistych powodów wczesnego mycia ząbków, związanych z higieną jamy ustnej, są jeszcze inne, wiążące się z rozwojem psychospołecznym najmłodszych.

6 - 12 miesiąc

Zanim pojawią się pierwsze ząbki, wielu rodziców po karmieniu przeciera dziąsła dziecka czystym, wilgotnym gazikiem, a w momencie gdy widoczne są już fragmenty pierwszych ząbków świadomi rodzice regularnie je myją specjalnymi szczoteczkami. Taka „strategia” sprawia, że dziecko zaczyna kojarzyć fakt jedzenia z następującą po nim czynnością czyszczenia ząbków oraz wyrabia sobie pozytywne nawyki higieniczne na przyszłość.

Inne powody, dla których warto jak najwcześniej myć ząbki dziecku


Mycie pierwszych ząbków, oprócz oczywistych względów higienicznych oraz związanych z wyrabianiem dobrych nawyków, może przynieść jeszcze inne korzyści. Po pierwsze, ceremoniał szorowania ząbków może być sposobem na fajną zabawę, stymulującą umiejętności dziecka. Można dziecku pozwalać co jakiś czas samodzielnie manipulować szczoteczką w buzi, ucząc je odpowiednich gestów oraz koordynacji ruchowej podczas tych dość precyzyjnych czynności.

Po drugie, mycie ząbków może  pełnić rolę edukacyjną. Podczas codziennych rytuałów oczyszczania jamy ustnej można w lekki sposób mówić dzieciom (nawet tym w przedziale wiekowym 1-3 lata), po co się myje ząbki, jak należy to robić, do czego służą zdrowe ząbki itp. Można przy tym opowiadać zabawne historie, z których dziecko może wynieść jakąś wiedzę, np. „Jeszcze ząbki na górze chcą być umyte! A teraz pogłaszcz szczoteczką ząbki na dole, żeby były zdrowe. Zrób ząbkom cacy-cacy szczoteczką – będą czyste i białe.

Warto też uświadamiać i pokazywać dziecku, że rodzice również myją zęby – malec, na zasadzie naśladownictwa, będzie chętniej szorował własne.

Mama ma zęby, tata ma zęby i ja mam zęby!


No i po trzecie, poprzez wczesne i regularne wprowadzenie czynności mycia ząbków można stymulować rozwój samoświadomości dziecka, jego poczucie tożsamości w kontekście relacji z innymi obiektami. Dziecko mniej więcej do 6. miesiąca życia ma poczucie pełnej symbiozy z matką. Jest to okres, w którym „ja” nie jest jeszcze odróżniane od „nie-ja”. Dziecko w tym okresie zachowuje się tak, jak gdyby ono i mama stanowili jedność. Miedzy 6. a 24. miesiącem życia dziecko wchodzi w tzw. fazę separacji indywidualnej*.

Dziecko stopniowo zaczyna rozumieć, że jest odrębną istotą od matki, że mama ma swoje własne potrzeby, zajęcia, a jej ciało również jest czymś całkowicie odrębnym od ciała dziecka. Jest to trudny, ale ważny dla rozwoju dziecka moment jego życia. Rozwój rodzącej się tożsamości i poczucia odrębności dziecka można stymulować na wiele sposobów. Uświadomienie dziecku, że ma ono własne, odrębne ciało, w tym własne ząbki, o które trzeba dbać (najpierw z pomocą mamy i taty, a potem coraz bardziej samodzielnie), może być jednym z elementów tego ważnego procesu.

Wysokiej jakości pasty do zębów dla najmłodszych (w tym preparaty organiczne) znajdziesz na Kidy.pl  

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

*W oparciu o teorię relacji z obiektem, autorstwa Margaret Mahler.