Kaszki zbożowe w diecie niemowląt i dzieci

Przygotowaliśmy dla was bardzo kompleksowy przegląd kaszek zbożowych dla niemowląt i dzieci. Pracując na tym materiałem testowaliśmy kaszki organiczne i ekologiczne, gdyż to właśnie one gwarantuję najwyższą zawartość tak ważnych składników odżywczych we właściwych ilościach. 


6 - 12 miesiąc

Zboża powinny stanowić ok 40 – 60 % dziennego menu dziecka. Optymalnie jeśli ziarno byłoby spożywane w postaci pełnej – nieoczyszczonej. Zboże w takiej postaci zawiera witaminy, mikro i makroelementy, białko, węglowodany i tłuszcze, co pozwala na wzmocnienie naturalnej odporności dziecka. Najlepsza forma podania to grube kasze, kaszki, płatki ze zbóż oraz zbożowa mąka. Idealnie jeśli zaproponowane dziecku zboże - najczęściej w kaszy - jest produktem ekologicznym do produkcji którego nie użyto żadnych sztucznych dodatków i którego jakość potwierdza certyfikat.

 

Pierwsze zboże w diecie niemowląt
 
Zwykle pierwszy kontakt dziecka ze zbożem w wieku niemowlęcym, zależnie od tego czy jest karmione piersią czy mlekiem modyfikowanym, przypada na 5 – 7 miesiąc życia. Najczęściej wybieramy kaszkę ryżową. Mamy podają ją często niemowlętom, które ukończyły czwarty miesiąc życia, inne czekają nieco dłużej. Ryż zawiera idealną porcje składników odżywczych, jest lekkostrawny i nie zawiera glutenu. Kaszka organiczna ryżowa zawierająca tylko ekologiczny ryż, będzie doskonałym pierwszym posiłkiem dla niemowląt podczas rozszerzania diety.
 
Kasza kukurydziana to kolejna na liście wśród tych chętnie wybieranych przez rodziców głównie dlatego, że jest lekkostrawna i nie zawiera glutenu. Kaszka kukurydziana dostarcza przede wszystkim błonnika i witaminę B1. Jako produkt dla niemowląt najczęściej spotykana jest w połączeniu z inną kaszą np. ryżową lub kaszą owsianą.
 
Coraz większym powodzeniem pierwszej kaszki dla niemowląt, cieszy się kaszka jaglana uzyskiwana z prosa. Jest to jedyne zboże zasadowe, które doskonale odkwasza organizm, ma także działanie rozgrzewające dlatego jej spożycie zaleca się, szczególnie w porze zimowej. Kasza jaglana  posiada szereg zalet żywieniowych, zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, a także witaminy z grupy B, obfituje w lecytynę oraz liczne składniki mineralne: wapń, potas, żelazo, magnez, fosfor.
 
 
Co powiesz na owies?
 
Owies to zboże, które pomaga w stabilizacji poziomu cukru we krwi, ma działanie przeciwutleniające i antydepresyjne. Zawiera dużą ilość węglowodanów, białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnik, witaminy z grupy B oraz cynk, żelazo i wapń. To typowy pokarm energetyczny, a systematyczne spożywanie owsa i płatków owsianych przez dzieci dodaje im witalności. Dla niemowląt najlepszym rozwiązaniem jest podanie owsa w postaci kaszki owsianej, np. Organiczna kaszka owsiana Mamuko, dla niemowląt od 6. miesiąca życia, zaś w dalszym etapie rozszerzania diety płatków owsianych w postaci owsianki. Kaszka owsiana jest kaszką, którą zwykle podawana jest niemowlętom w czasie wprowadzania glutenu do diety dziecka.
 
Podobne właściwości dające witalność i siłę możemy uzyskać dzięki ziarnom żyta. Żyto odznacza się dużą zawartością żelaza, fluoru i kwasu foliowego. Spożywane jest najczęściej w postaci mąki użytej do wypieku chleba, możemy go też znaleźć w kaszkach dla niemowląt jako jedno z kilku zbóż, np. Organiczna kaszka z owsa, jasnej gryki, jęczmienia, orkiszu i żyta, która jest przeznaczona dla niemowląt od 6. miesiąca życia.
 
 
 
Coraz bardziej popularną kaszką w menu niemowląt i dzieci jest kaszka orkiszowa. Orkisz zwany także szpeltem to odmiana pszenicy, zawierająca więcej białka niż pszenica zwyczajna i lepiej przyswajalny gluten. Orkisz jest bogatym źródłem błonnika, cynku, miedzi selenu, a także witaminy A i E. Dla niemowląt poleca się kaszkę orkiszową lub orkisz jako składnik w połączeniu z innymi kaszami np. Organiczna kaszka z orkiszu, gryki i ryżu dla niemowląt od 6. miesiąca życia.
 
Jęczmień to jedno z najstarszych i najważniejszych zbóż uprawianych na świecie. To podstawowy surowiec wykorzystywany do produkcji słodu jęczmiennego oraz wytwarzania kasz. Kasza jęczmienna jest bogata w witaminy z grupy B ( B1, B2, B3, B5, B6, B11), witaminy K i E oraz magnez, mangan, selen, fosfor, miedź, żelazo, cynk i potas. Z jęczmienia wytwarzanych jest kilka różnych kasz: pęczak, pęczak obtaczany, kasza jęczmienna łamana, kasza perłowa, kasza perłowa prażona. Najbardziej popularną w Polsce jest kasza perłowa, zaś dla niemowląt najlepszym sposobem podania jęczmienia jest kaszka jęczmienna, która zaraz po ryżu, jest najłatwiej trawionym zbożem.
Rocznemu dziecku można podać mieszankę kasz w formie gniecionego ziarna np. Ekologiczne gniecione ziarno owsa, jasnej gryki, jęczmienia, orkiszu i żyta.
 
 
 
Gryka to jedno z najbardziej twardych zbóż, spożywana jest w postaci kaszy wytwarzanej z obłuskanych ziaren. Kasza gryczana występuje pod dwiema postaciami jako kasza biała (nieprażona) oraz prażona. Kasza gryczana to cenne źródło składników odżywczych zawiera witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B5, B6, B11) oraz mangan, magnez, fosfor, miedź, cynk, żelazo, selen i potas. Coraz powszechniej stosowana jest w diecie niemowląt w postaci kaszki gryczanej, a dla w menu przedszkolaków pojawia się jako dodatek do zup lub mięs. Kaszka gryczana nie zawiera glutenu. Dla niemowląt, które ukończyły 4. miesiąc życia możemy podać Organiczną kaszkę z jasnej gryki, zaś rezolutny roczniak zapewne chętnie wypróbuje gniecione ziarno gryki w mieszance Ekologicznych kasz owsa, jasnej gryki i jęczmienia.
 
W medycynie ludowej kasza gryczana prażona traktowana jest jako pokarm rozgrzewający, szczególnie pożądany w menu zimą, zaś odwar z gotowanej kaszy podawany był w czasie biegunki.
Kasza gryczana znana jest także pod nazwą hreczka, tatarka, grupa, pohanka i pogańskie krupy.
 
W kuchni polskiej kasza gryczana jest składnikiem wielu tradycyjnych potraw, doceniana jest także w kuchni białoruskiej, ukraińskiej, litewskiej i rosyjskiej.
 
Do powyższych zbóż możemy dodać także quinoa i amarantus, które coraz częściej pojawiają się na półkach, a dzięki doskonałym walorom smakowym i wartościom odżywczym, są doskonałym składnikiem dań dla niemowląt i dzieci.
 
Zboża to naturalna porcja drogocennych składników odżywczych, witamin i minerałów. Warto wprowadzić je do diety w postaci jak najmniej przetworzonej, pełnoziarnistej z uwzględnieniem wysokiej jakości. Szeroki wachlarz gatunków zbóż daje możliwość stosowania zróżnicowanej diety niemowląt i dzieci, zależnie od wieku, pory roku, upodobań smakowych czy specyficznych potrzeb.