Z muzyką za pan brat! Dlaczego warto śpiewać dzieciom!

Muzyka łagodzi obyczaje – rozładowuje emocje, potrafi wyciszyć, wprowadzić w określony nastrój, dodać skrzydeł albo uśpić. Muzykowanie jest niejako wpisane w geny człowieka – w każdej kulturze śpiew odgrywa bardzo dużą rolę. Jako rodzice działamy instynktownie nucąc melodie dziecku, w chwili kiedy jest zestresowane, w czasie relaksu i usypiania, ale także w momencie euforii i zabawy.


0 - 6 miesiąc

Prenatalnie muzykalni

 
Dźwięki muzyki towarzyszą nam przez całe życie, a często jeszcze zanim człowiek pojawi się na świecie. Śpiew i obcować z muzyką szczególnie w okresie ciąży jest bardzo wskazany, gdyż im większa stymulacja dźwiękowa w okresie prenatalnym tym lepiej rozwinięty układ nerwowy dziecka. Na rynku dostępne są specjalnie dobrane zestawy utworów dedykowane mamom oczekującym dziecka.
 

Niemowlę – słuchacz idealny
 
W roku 2009 naukowcy z Holandii i Węgier na podstawie przeprowadzonych badań polegających na pomiarze fal mózgowych noworodków, w czasie słuchania rytmów, doszli do wniosków, że dzieci są w stanie zauważyć dźwięki i rozróżniać je. Śpiewanie niemowlętom jest poniekąd pierwszą lekcją języka z jakim styka się ono na co dzień i jakim w przyszłości będzie się posługiwał. Ten specjalny rodzaj komunikacji między rodzicami a niemowlętami występuje w różnych kulturach jako naturalna i instynktowna forma pierwszych „rozmów” rodzica z dzieckiem – niepowtarzalna, o zróżnicowanej intonacji i wyrazie emocjonalnym „pieśń”.
 
Śpiewać każdy może … a rodzic powinien!
 
Rodzice działają często instynktownie na „afery” niemowląt i dzieci. W chwili kiedy dziecko się wystraszy jest zestresowane, płacze rodzic bierze na ręce pociesza, kołysze i zwykle zaczyna nucić!
Śpiew rodzica wpływa na rozwój specyficznych połączeń nerwowych w mózgu dziecka. Połączenia te są szczególne, gdyż powstają tylko w jeden sposób i tylko we wczesnych latach dzieciństwa - naukowcy podejrzewają, że połączenia te stymulują rozwój innych zmysłów, m.in. mowę czy wzrok.
Muzyka działa kojąco na zmysły, nie tylko dziecka ale także śpiewaka, który w czasie śpiewania, nucenia rozluźnia się, wycisza. Słuchanie śpiewu rodzica pobudza wyobraźnię dziecka, podobnie jak w czasie czytania, koncentruje się ono na słowach śpiewanej opowieści. Odpowiednio dobrana piosenka jest idealna do zasypiania, wyluzowania i przyjemnego „wejścia” w ramiona Morfeusza.
 
Z badań przeprowadzonych w 1997 roku na wcześniakach wynika, że dzieci którym podczas pobytu w inkubatorze śpiewano (3 razy dziennie po 20 minut przez 4 dni) jadły więcej i szybciej przybierały na wadze, dzięki temu wcześniej zostały wypisane ze szpitala. Ich stan fizjologiczny był zauważalnie lepszy od dzieci którym nie śpiewano.
 
Z muzyką za za pan brat
 
Największy rozwój zdolności muzycznych przypada na okres między 20 tygodniem ciąży a 18 miesiącem życia dziecka, dlatego im wcześniej zadbamy o „dobrą nutę” w otoczeniu dziecka tym lepiej dla jego rozwoju. Dzięki muzyce rozwija się wrażliwość sensoryczno-motoryczna dziecka, które na słyszane dźwięki głosu, reaguje na nie dostrajając własny głos do tych słyszanych. Rozwój zdolności muzycznych dziecka zatrzymuje się około 9 urodzin, dlatego tak istotne jest ubogacanie muzyczne i obcowanie z muzyką jak najczęściej. Niemowlęta uwielbiają melodyjne dźwięki, śpiew, szuszanie, nucenie to niemalże pierwotny rodzicielski odruch bezwarunkowy, na płacz dziecka. Pozytywki to uzupełnienie śpiewu i akcent muzyczny w łóżeczku dziecka, który pomaga wyciszyć się, wyluzować i dostroić na sen.
 
 
Muzyka i śpiew wprowadza w błogi stan niezależnie od wieku, nadaje dobry nastój i łagodzi obyczaje. Towarzyszy człowiekowi od początku, w codziennym życiu, w chwilach euforii i smutku.
Najlepszym słuchaczem i wdzięcznym „uczniem muzyki” jest niemowlę, które chłonie jak gąbka rytmiczne brzmienia, dźwięczne przyśpiewki i subtelne kołysanki. Wykorzystanie pierwszych miesięcy życia dziecka na ubogacanie muzyczne jest bardzo istotne i przede wszystkim nie do odzyskania w przyszłości dlatego im więcej „bitów” w okolicy kołyski tym lepiej :)
HY000 : 10 : disk I/O error
Linia: 947
delete from uni_all where object_id='Strona_0'